
Závady na vozidle
Vychílení volantu z osy při sešlápnutí nebo ubrání plynu?
Velká pravděpodobnost této závady jsou silentbloky v ramenech řízení, prasklý silentblok při přenosu síly z poloosy se vyhne a pohne celím kolem tak že se změní sbíhavost kol. Řešení této závady neni moc nákladné stačí zjistit jaký silentblok je poškozen vylisovat nebo ho vymlátit ven pokud okolnosti nedovolí jinak, a zaměnit opačnym postupem jako při vyndavání. Doporučuji pokud máte již venku rameno zaměnit rovnou oba silentbloky a komu se zdá že už je třeba i měnit čep ramene a chce mít v duši klid vymění i ten, já to měnim vše na ráz pro svou spokojenost
Z vlastní zkušenosti už vím že jde vytlouct ven a i natlouct z5, ale pozor při natloukání nesměřujte úder na střed silentbloku ale na jeho okraje pomocí třeba velkého nástrčkového klíče, pokud nemáte jinou pomůcku, zamezíte tím poškození silentbloku. Čas pro tuto opravu zhruba 1 až 1,5 hodiny
Hodně štěstí při opravě :D
—————
Ložisko předního kola hučí??
Pokud dělá ložisko slabé zvuky tak je načaté a počítejte s blížící se opravou. Pokud se Vám kolo na náboji po zvednutí vozu na hever třese, tak už je ložisko hodně špatné a má vůle, je třeba jej co nejdřív vyměnit.
Jak sem měnil já v amatérských podmínkách?? Jde to!!
Tak za prvé eště když bylo vozidlo na zemi tak sem si zařadil kvalt a zatáhl ruční brzdu, poté povolil středovou matici kola, k tomu budete potřebovat 32 nástrčkový klíč a velkou páku jelikož je matice utažená na velký moment. Matici nepovolíte dokud ji neodjistíte, když se na ni zadíváte tak zjistíte že je na jednom místě promáčklá do drážky na poloose, takže ji vymáčkněte. Stačí k tomu kladívko a šroubovák třeba, ale volil bych jiný předmět ať si neničíte nářadí.
Druhym krokem bylo povolení 4 šroubů kola a vyzvednutí vozu do vzduchu na hever. Sejmete kolo a automobil si vypodložíte pod nosníkama u kola aby nedošklo ke spadnutí vozu z heveru a případnému nehezkému úrazu či smrtelnému zranění. Nejlépe vypodložit dřevenýmy špalky.
Třetim krokem je povolení šroubu pro uchycení čepu ramene a povolení čepu řízení, čep ramene naleznete na spodní části těhlice kde by ste měli spatřit hvězdicový šroub, čep řízení na axiálnim táhlu. šetřílek si nechá původní čep a nasadí jej později z5, já osobně radši nasazuji nový.
Čtvrtym krokem eště než sem sesadil těhlici a vymlátil čep bylo to že sem si povolil dva šrouby na brzdiči a jeden šroub na uchycení těhlice na tlumiči.
Pátym krokem bylo sundání brzdiče, následně brzdového kotouče, následuje vymlácení čepu řízení, poté sesazení těhlice z čepu ramene, vysunutí těhlice směrem k sobě z poloosy,!!! nebuště do poloosy kladivem nebo zničíte závit a už nenasadíte z5 matici!!! já sundaval stylem chycení těhlice prsty a tlačením dlaní na poloosu, v nejhoršim případě když nemáte stahovák lze použít gumová palička stylem že budete vynakládat sílu na těhlici stále směrem k sobě a lehce budete tlouct do poloosy. Až se Vám podaří tenhle krok tak jen vyšroubujte šroub pro uchycení tlumiče který ste si předem povolily a sejměte těhlici směrem dolů z tlumiče a tradá jedna z fází je za náma.
Tak těhlice i s ložiskem je venku a ted samotná výměna ložiska.
Nejprve se vylisuje středový čep procházejíci ložiskem. Pak se uvolní segerovka a vylisuje se celé ložisko z náboje. Pro vylisování ložiska stačí náboj správně podložit a použít kulatiny z mosazi a 2 kg kladívko. jsou i jiné varianty jak dostat náboj kola ven z ložiska, chce to si hrát a uděláte to. Namontování z5 na vůz je v opačném pořadí demontáže.
Můj čas při první výměně 2hodiny. Tak hodně štěstí snad má rada pomůže
—————
Ložisko zadního kola hučí nebo chroupe??
Pokud ložisko hučí je čas naplánovat výměnu za nové pokud ale už chroupe tak jej vyměnte hned, než Vám poškodí náboj kola který neni nový zrovna nejlevnější a vychytralý vrakoviště taky nejsou dárci ale obchodníci. Myslim že ložiska kol nejsou zrovna věc na kterých by se mělo šetřit a zároveň že zas až tak extrémní ceny za ložiskové sady taky nejsou.
Já osobně kupoval sadu na jedno kolo za 1100kč
Oproti výměně ložiska na předním kole je výměna zadního ložiska jednodužší.
Za prvé si samozřejmě vozidlo zajistíme proti pohybu, jelikož budeme ale sundavat brzdový buben tak nejlépe kvaltem a klíny u předních kol, jinak by Vám brzdové obložení nepustilo brzdový buben.
Druhym krokem je že si sejmeme krytku z náboje kola, doporučuji koupit novou neponičenou, povolíme si eště na zemi středovou matici na náboji kola, Pozor při výměně ložiska na levém zadním kole povolujete doprava ne doleva, u pravého kola je povolování normálně doleva.
Třetim krokem je povolení 4 šroubů držících kolo a vyzvednutím vozu na hever a opět projistotu podložit špalky aby nedošlo k nehodě, následuje sejmutí kola a úplné vymontování středové matice z náboje.
Čtvrtym krokem je dostat z náboje kola brzdový buben, vzhledem k jeho opotřebení to půjde možná trochu z tuha, proto si s tím musíte chvilku hrát než povolí , po jeho sundání z bubnu vytáhneme volně uložené ložiško a ze zadní části bubnu sejmeme plíšek držící simering(prachovku ložiska, poté vyjmeme druhé ložisko, vždy měníme i uložení ložisek, to by se mělo ven vytáhnout pomocí lisu, já osobně v amatérských podmínkách vyklepal a poničil původní uložení většim plochym šroubovákem.
Pátý krok je montáž nového uložení, tu sem provedl tak že sem z lehka naklepl přez gumovou paličku do brzdového bubnu nové uložení, následně hodně promazal vazelínou k tomu určenou, zamáčkl do vazelíny nové ložisko, naklepl novou prachovku a původní zátku prachovky, opatrně otočil celý buben naklepl uložení i z vnější strany opět namazal a uložil nové ložisko a celý buben sem i složisky nasadil na náboj kola, poté sem začal pomalu a utahovat středovou matici dokud si ložiska nesedli do svých poloh, nasadil starou krytku a kolo, a popojel s vozidlem zhruba 20metrů a z5 a dotažení zopakoval poté nasadíte novou krytku středové matice a jste hotovy
—————
Pokles vozu na pravé straně??
Když stojíte za vozem na rovné vozovce a zdá se Vám že je vozidlo nakloněno doprava, je to známka opotřebení tlumičů.
Na pravé straně se tlumiče opotřebovávají rychleji, přesnou příčinu neznam ale má doměnka je že to způsobují krajnice, obrubníky pokud na nich sem tam parkujete.
Této závady se nemusíte bát neni závažná a neni okamžitá nustnost měnit tlumiče a péra za nové.
Pokud se ale rozhodnete měnit tak postup je zde.
Za prvé zabrzdíme vozidlo, povolíme kola, vyzvednem vozidlo do vzduchu pomocí heveru a vypodložíme aby se zabránilo úrazu.
Za druhé sundáme kolo, otevřeme kapotu a povolíme si 2 nebo 3 šrouby v závyslosti na typu escorta a povolíme si šroub tlumiče na těhlici.
Za třetí si povolíme stabilizační tyčku kterou následně oddělíme od tlumiče abrzdovou hadičku kterou taktéž oddělíme od tlumiče. Poté povolíme šrou na kulovém čepu a sesadíme rameno z těhlice.
Za čtvrté sesadíme těhlici z tlumiče a poté vyšroubujem předem povolené šrouby z uložení tlumiče. Pak už by měl jít tlumič bez větších problémů vytáhnout spodem ven.
Pokud kupujete tlumiče pružiny a i uložení nechte si to smontovat v servisu dohromady ulehčí Vám to práci, pokud chcete měnit jen nějaký díl z odpružení vozu budete potřebovat stahovák na pružinu, jde to i heverovat ale je to o ústa.
Pokud stahovák máte tak stlačíte pružinu, povolíte tlumič v uložení je to na klíč č19 + imbusový klíč aby se neprotáčel,
poté stačí tlumič a pružinu vytáhnout a zaměnit. Montáž z5 na vozidlo ej v opačném pořadí.
Čas potřebný k výměně pérování na jednom kole jako celku 30 až 60 minut. Výměna části pérování +30 až 50 minut.
Čas je závyslí na kvalitě nářadí a šikovnosti opraváře.
Hodně štěstí
—————
Auto netopí
Příčin může být několik: třeba první věc na co kouknout je Termostat, zkuste jej vyndat a zkusit zda spíná ve vodě o teplotě 80 stupňů pokud ano je závada jinde, pokud ne stačí vyměnit za nový, taky by mohla být furt sepnutá sahara a chladit vám příliš chladič, většinou závada čidla pro sepnutí větráku. nebo máte v háji topení, k tomu je ale blbý přístup- palubka musí ven. Další možnost je vodní pumpa, je střihnutá zadřená a nežene vám vodu, to se pozná tak že po nastartování odklopíte víčko expanzní nádobky a voda se vám začne vracet
—————